Trailrunweekend Sy

In mei mogen we genieten van vakanties en lange weekenden, dus weer tijd om er op uit te trekken! Na januari gaan we ook dit keer weer trailrunnen in Sy en omgeving. We overnachten weer in de Tukhut van de NKBV, waar het dit keer een stuk drukker is.

Trailrunweekend Sy

Sommigen zijn al op vrijdagochtend naar België gereden en hebben er al een dikke twintig trailkilometers opzitten. Wij mogen zaterdag de schoenen aantrekken en herhalen de route van vrijdag met de nodige variaties. Net over de spoorbrug begint een dikke klim door het bos naar boven naar het dorpje Verlaine sur Ourthe. Dorpje is eigenlijk een groot woord, maar je kunt er nog wel verkeerd lopen. Nadat we de juiste route hebben gevonden, zoeken we naar de groene streepje die we ergens moeten kruisen. Gelukkig kijk ik bij een kruising in het bos even achterom en zie de markering op een boom bevestigd. Nu is het navigeren iets makkelijker, omdat we alleen de markering moeten volgen. Deze is echter niet overal even duidelijk, want via een weiland zonder pad, maar met een mestvaalt komen we uit in Bomal, waar we aan de koffie gaan.

Het weer slaat om en het waait heel hard. Gelukkig mogen we direct weer heuvelop, zodat we het snel warmer krijgen. We volgen nu de duidelijk aangegeven rood-witte GRroute. Toch speelt de voorste groep het klaar om een afslag naar boven te missen. Via een ander pad komen ze alsnog op de top van de heuvel en kunnen we genieten van het uitzicht. Wat nu volgt is een geweldig pad over een langgerekte heuvelrug. Het loopt een klein beetje naar beneden, zodat je lekker vaart kunt maken en bij de afslag mogen we volle bak het dal in. Nadat we een door klimop overwoekerde markering missen en eerst verkeerd lopen, komen we weer in de bewoonde wereld. Bij het eerste heuveltje maken we een groepsfoto en als ik mij omdraai, ga ik door mijn enkel. Ik foeter, want het doet enorm zeer, maar na een korte drukpuntmassage durf ik het weer voorzichtig aan.

Eenmaal in Vieuxville kiezen we de gemakkelijke en vlakke weg terug naar Sy langs de Ourthe. We doen nog een wedstrijdje met een paar kanoërs en zijn eerder dan hen bij de spoorbrug terug naar de hut. Voor mij waren dit weer vele nieuwe trailpaadjes en ik heb zo het idee dat er nog veel meer zijn!

Geef een reactie

