Nighttrail Sy

Ik ben nog nooit in het donker gaan hardlopen. Ja, op de weg waar lantaarnpalen staan, maar nog nooit het bos in waar je zonder lampje geen hand voor ogen ziet! Een trailrunweekend in België leent zich hier natuurlijk uitstekend voor. Single tracks om de hoek en er wil vast wel iemand mee!

Markeringen
Samen met Branco en Mark vertrek ik even na tienen ’s avonds uit de Tukhut. De rest van de groep zit aan het bier en wij gaan een rondje rennen! We hebben bedacht om een gemarkeerde wandelroute te lopen die door een smal dalletje loopt met een klein beekje erin. Al snel merken we dat de bordjes met markering in het donker reflecteren. Waar je ze overdag nog wel eens mist door een overhangende tak, zien we ze nu al van verre!

Petzl Tikka RXP
Als we afslaan het smalle dal met de beek in wordt het heel donker om ons heen. Er hangt veel vocht in de lucht en als je uitblaast, zie je wolkjes in je hoofdlampje dwarrelen. Ik loop met de Petzl Tikka RXP en voor het eerst merk ik nu goed wat de Reactive-Lightningfunctie doet. Zodra mijn lichtbundel niet samenvalt met die van Mark, die achter mij loopt, versterkt de Petzl zich in een fractie van een seconde en houd ik toch hetzelfde zicht. Als ik mijn lampje even uitdoe, is het stikkedonker om me heen en kan ik echt niet zien waar ik mijn voeten neerzet.

Nighttrail Sy

Sy by night
We lopen over een smal pad met veel boomwortels omhoog. Onderweg proberen we nog wat foto’s te maken, maar dat is in de duisternis met een simpele camera op de telefoon niet te doen. Alles wordt zwart en wazig. Als je stil bent, hoor je alleen onze ademhaling en verder helemaal niets. Alle vogeltjes slapen en het is echt muisstil in het bos. Het laatste gedeelte gaat steil omhoog over een helling met traptreden. Ik probeer te blijven rennen, maar de koek is op voor vandaag. Eenmaal boven zien we de lichtjes van Sy onder ons schijnen. Via een alternatieve route met kleine en soms steile paadjes komen we weer terug bij de hut. De bierdrinkers zijn al naar bed en wij doen ons tegoed aan de overgebleven appeltaart. Ik weet nu hoe het is zo’n nighttrail, donker en enorm leuk! Zeker voor herhaling vatbaar!

Geef een reactie

